zaterdag 15 februari 2014

Nog meer raadsels

Gaandeweg de zoektocht lijkt het of we steeds minder weten in plaats van meer. Of zijn Lupineke en Anna misschien te kritisch?

Al eerder lieten we jullie weten over ons dilemma: we noemen een trui naar de eerste plaats waar we die vinden. Maar is dat wel terecht? Waar wij nu tegen aan lopen is het volgende:

In het Zeeuws archief duikelen we deze foto op:



De foto is gemaakt in Yerseke. De datering is erg breed (lang?): ergens tussen 1900 en 1915 (we vinden verschillende dateringen) en uitgegeven als prentbriefkaart door uitgeverij F. Sandijck.

Nu komen de raadsels: de foto is gemaakt in Yerseke, daarover is weinig twijfel. Dan zullen de mannelijke personen op de foto ook wel van 'Yese' zijn. Is dat zo? Of toch niet?? Er staan verschillende truien op de foto. Ze wijken echter allemaal af van de truien die we eerder vonden op Yerseke: druk bewerkt en daardoor gebreid van veel wol, dus duur.

Wat is er te zien? Bij de witte pijlen: de jongen op de voorgrond heeft een gladde trui met visnet, wieber, diamant of ruit aan. De man er achter, met de pijp, vermoedelijk ook. De jongeman en de jonge jongen bij de blauwe pijl hebben allebei een blokjestrui aan. Die vinden we ook in Tholen én in Arnemuiden.

Nu kunnen we conclusies trekken óf vragen stellen. Wij besluiten tot het laatste:



  1. Is de visnet trui specifiek voor Tholen, of werd die ook op andere plaatsen in de provincie gedragen?
  2. De blokjes: we vinden ze in verschillende vormen. Is dit de variant van Yerseke, of is het er één van Arnemuiden of Tholen?
  3. Blijkt ons (oude) idee dat niet zozeer de plaats maar juist de vrouw die de trui breit bepaald wat er gemaakt wordt (en heeft de visser misschien een beetje inspraak)?
  4. Óf: zijn de mannen op bovenstaande foto helemaal niet afkomstig van Yerseke, maar komen ze (oorspronkelijk) uit Tholen??
Dat we vraag 4 stellen heeft een reden. We weten na het doorzoeken van de databank Zeeuwen gezocht dat er rond 1900 twee kleine gezinnen Schot verhuizen van Tholen naar Yerseke: Hendrik Schot, gehuwd met Cornelia Deurloo en Johannes Schot, gehuwd met Adriana Kuijper. We weten ook dat beide echtparen één of meer zoons hebben (of krijgen) in Yerseke.

We hebben al verschillende lijntjes uitgezet, maar tot nu toe geen antwoord: wie zijn  de mannelijke personen op de foto? Misschien helpt het ons weer een stukje verder. Daarom: als jullie iets weten, denken of verzinnen (hoe gek het ook is) laat het ons weten!

Aan het begin van het weekeinde willen we jullie het volgende patroon (tot nu toe alléén gevonden in Yerseke ;-) meegeven: lopend want. Deze trui vinden we op verschillende foto's uit Yerseke. En hoewel de kwaliteit meestal erg matig is, is de lichtval van deze precies goed:

 









Beide foto's zijn details van afbeeldingen afkomstig uit de Zeeuwse Bibliotheek / Beeldbank Zeeland.

Het patroon bestaat uit een afwisseling van kabels en gladde banen. Wij hebben dit 'lopend want' genoemd. Voor zover wij het hebben kunnen vinden zijn de mouwen glad gebreid, in tricotsteek. Maar wat let jullie om ook de mouwen in het patroon te breien? Het is nu tenslotte niet anders dan vroeger: we breien wat we mooi vinden :-)

Yerseke, lopend want

2 opmerkingen:

nelleke markesteijn zei

Bestaat de kans dat ook toen al de fotograaf bepaalde wie (met welke kleding) er op de foto kwam. Misschien had hij (waarschijnlijk wel een hij ;-)) zelf wel een aantal truien in de studio..
Dit om de zoektocht nog moeilijker te maken.
Misschien moeten jullie toch gewoon zelf blijven kiezen aan welke plaats een ontwerp het meest gebonden is.
De titel van het blog is uiteindelijk de vlag die alle lading dekt :-D.
Lieve groet, Nelleke

Zeeuwse visserstruien zei

Hoi Nelleke, dit is een opmerking die steek houdt. Het gebeurde zeker met sieraden van de fotograaf, bij de opnames van studio foto's. Aangezien het een opname voor een prentbriefkaart betreft zal de situatie (enigszins) geënsceneerd zijn.

Uit verhalen over mijn oma, die vaak op het strand van Walcheren is gefotografeerd, weet ik dat de 'modellen' vaak vooraf wisten dat er een foto sessie zou zijn. Zij konden daar dan rekening mee houden en hun 'goeie goed' aan doen (of in ieder geval een trui zónder gaten ;-). Het was natuurlijk ook weer niet de bedoeling dat je in de 's zondagse kleren op de foto ging bij het afsteken van oesters.