vrijdag 7 november 2014

Zeeuwse Lappendeken wordt Mee-Brei-Deken!

Oh óh, óh.. wat kregen we ongelófelijk veel positieve reacties op de Zeeuwse Lappendeken die op onze tentoonstelling ‘Truien bij de Vleet’ lag!


Vonden de bezoekers de Zeeuwse visserstruien mooi en prachtig, de LAPPENDEKEN scoorde misschien nog wel meer punten! 


Het grappige was dat we de Lappendeken eigenlijk een beetje uit nood bedacht hadden.
We gingen er van uit dat de meeste bezoekers op onze tentoonstelling handwerksters zouden zijn en dat die - net zoals wij zelf altijd –  graag aan stof en/of wol willen voelen. 
Om nou te voorkomen dat ál die dames in de wanden zouden klimmen om de visserstruien te gaan ‘bevoelen’, bedacht Anja om voellapjes te breien. Die zouden we dan op panelen plakken en bij de tentoonstelling zetten.
Op een bepaald moment tijdens de voorbereidingen bleek dat de panelen die wij hiervoor op het oog hadden, niet meer op tijd geleverd konden worden. 
“Tja…”, zei Anja, “geef ze maar mee, dan naai ik die lappen wel aan elkaar!”

En.. zo werd de Zeeuwse Lappendeken geboren J!


De Zeeuwse Lappendeken werd een groot succes op de tentoonstelling!
Van veel bezoekers hoorden we dat ze het niet zo zagen zitten om een héle visserstrui te gaan breien maar… dat ze wel heel erg graag zo’n deken zouden willen breien.
En.. of we daar dus patroontjes van hadden…??


We hebben besloten om van de Zeeuwse Lappendeken het patroon van een MEE-BREI-DEKEN te maken. In 2015 zullen we vijf maanden lang de patroontjes van vijf blokken als mee-brei abonnement uitgeven. Daarna zal het patroon van de Zeeuwse Deken in zijn geheel te koop zijn via onze webshop.

De originele Zeeuwse Deken is in 2014 door vijftien verschillende personen in vier verschillende wolsoorten gebreid. De deken bestaat uit 25 vierkante blokken. Elk blok heeft het motief van een Zeeuwse visserstrui zoals die tot het voorjaar van 2014 zijn terug gevonden.

Het complete patroon wordt ook als één groot project opgenomen in ons boek over de Zeeuwse Visserstruien,Truien bij de Vleet. Dit boek zal verschijnen medio juni 2015.

6 opmerkingen:

Mirjam zei

Oh wat een leuk idee, maar ik ga me er niet aan wagen hoor, ben al bezig met een vissers-vest... bij Jeanet vandaan... en die gaat heel mooi worden... net zo mooi als jullie lappendeken...
Ik wens jullie een heel fijne avond en een prachtig weekend,
Liefs,
Mirjam

nelleke markesteijn zei

Prachtig dat deze Zeeuwse deken nu voor iedereen als patroon beschikbaar is!! Ik vind hem heel erg mooi! Vooral in de bonte uitvoering. Dit is nu de 2e keer dat ik het maken van een deken overweeg in mijn handwerkcariërre :-)) en ik ben niet zo goed in lange projecten. Maar deze .... En dan misschien zelf een "zeil"-manier bedenken om de vierkanten aan elkaar te zetten ...
Het patroon wil ik dus heel graag hebben, maar ik twijfel nog in welke vorm.
Lieve groet, Nelleke

Anoniem zei

Het leuke is dat je telkens een blok breit. Op die manier heb je niet zo in de gaten dat het een grote deken wordt ;) Tenminste, zo werkt het bij mij, haha!

Mijn Tijdverdrijf zei

Leuk! Ik ga het bestellen. Ben helemaal into de dekens met al die CAL projecten. Erg leuk.

jose zei

Hoeveel garen is ongeveer een lapje. Ik wil namelijk verschillende kleuren maken en weet niet hoeveel ik nodig heb.

Anna zei

Dag José, reken tussen de 50 en 75 gram per lapje. Sommige lapjes wat minder, andere wat meer.
Bij de eerste zending van het abonnement zit de uitgebreide informatie over het garen.