Aan het werk met een slagrieve. Archief Heemkundekring Stad en Lande van Tholen |
Op de vraag hoe het dan zit met de vissersvloot van Sint Philipsland (Anja was er toch) komt het Register van Zeeuwse schepen 1911-1947 op tafel. Wat een schat aan informatie...
Over de vloot van Sint Philipsland kunnen we kort zijn. In de hele periode van 36 jaar worden er 8 schepen geregistreerd. Alle schepen zijn vervolgens uit de visserij verdwenen. Stefanie en Anja houden het er dan ook op dat we hier geen visserstruien zullen vinden. Mocht het toch anders zijn, dan komen we er uiteraard op terug.
Archief Heemkundekring Stad en Lande van Tholen |
We beraden ons over wat te doen; voorlopig beperken we ons tot onderzoek op de Zeeuwse eilanden.
In het register zien we dat schepen van de één naar de ander gingen. Dat schepen werden omgevlagd als een familie verhuisde en dat schepen van Marken naar Vlissingen en vervolgens weer naar IJmuiden gaan. Er komen en gaan in het Zeeuwse zelfs schepen van Engeland. Bedenk daarbij dat het register door de gemeentes moest worden bijgehouden en dat die vaak geen controle uitoefenden. Soms was een schip al weer vier keer verkocht voordat het opnieuw werd opgenomen in het register.
Maar, het geeft ook aan dat de contacten tussen plaatsen onderling vele malen groter was dan in de jaren 1980 steeds werd aangenomen.
Getuige hiervan is deze foto:
Op de achtegrond de ARM 44 Archief Heemkundekring Stad en Lande van Tholen |
De foto is gemaakt op de werf van Roukema in Tholen. Tholen blijkt naast de werf Van Duivendijk nóg een werf te hebben gehad. Op deze werf waren vooral Arnemuidse vissers klant vertelt Frans Bout, een oude Thoolse visser. Waarom dat zo was kan hij zich niet herinneren: "Tja, dat weet ik niet. Je zou toch zeggen: ze hadden hun eigen werf bij Meerman."
Hij herinnert zich wel dat de werf in de winter van 1939-1940 afbrandde en nooit meer is opgebouwd.
We vinden ook de VLI 15 van Jacob Schroevers. In 1913 schaft hij zich een ander schip aan. We zien ook dat niet alle zoons meevaren bij pa. Er staan vier bemanningsleden gemeld in het register en geen vijf (of zes).
Daarmee zijn we weer terug in Vlissingen. Volgende week komt het volgende telpatroon: Vlissingen Takeling. Hier is wel iets bijzonders mee aan de hand. Daarover snel meer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten